Dziś chciałabym Cię zabrać w kosmiczną podróż do świata emocji… Kosmos, emocje, kreatywna zabawa…. W tym wpisie znajdziesz pomysł, który łączy w sobie wiele elementów. Dziecko maluje, tworzy, doświadcza bodźców sensorycznych, poznaje emocje i uczy się, jak sobie z nimi radzić, a wszystko podczas zabawy, która spodoba się dzieciom w każdym wieku. Użycie materiału naturalnego, jakim są m.in. kamienie sprawia, że ta zabawa jest bardzo atrakcyjna.

Do tej zabawy użyliśmy: kamyki, farby plakatowe Kolorowy Świat Bambino, brokat sypki Bambino Hobby, pędzelki, ziarna gorczycy (może być inne ziarno), plastikowy pojemnik, ceratę.

Kamienie emocji

Moje dzieci podczas spaceru często zbierają kamienie, więc postanowiłam je wykorzystać do rozmowy o emocjach. Istnieją bowiem słowa, które ranią i sprawiają przykrość. Są to tzw. słowa kamienie. Jak sobie z nimi radzić? Jak nie brać ich do siebie? Jednym ze sposobów jest wyobrażenie sobie tarczy, który ochroni nas i odbije taki „kamień”. Wiele innych sposobów i ćwiczeń dla dzieci znajdziecie w książkach z serii „Akceptuję co czuję” . Pisałam o nich tutaj- KLIK .

Zebrane przez dzieci kamienie symbolizowały takie niemiłe słowa. Ten element zabawy pozwala na  uświadomienie dzieciom,że istnieją krzywdzące słowa, którymi ktoś „rzuca” bo chce sprawić przykrość. Jest to okazja do rozmowy o uczuciach, jak się czujemy, jak czuję się osoba do której zwracamy się „słowami kamienia” itp.

Następnie poprosiłam dzieci, by przemieniły kamyki symbolizujące „słowa kamienie”  w pozytywne słowa, które sprawiają, że czujemy się dobrze. Takie kamyki, które możemy przyjąć, włożyć do „kieszeni-serca” i nosić je przy sobie całe życie. Przygotowałam farby oraz brokat w różnych kolorach i dałam dzieciom zupełną dowolność. Dzieci malowały, obsypywały brokatem i tworzyły takie kosmiczne kamienie. Kiedy farbka wyschła stworzyliśmy z nich planetę emocji.

Zanim jednak ułożyliśmy je w specjalnym pojemniku, to nastąpiła prezentacja i podzielenie się uczuciami. Hania i Oliwier wzajemnie zachwycali się pięknymi kamieniami, nazywali je i wymieniali się nimi. Na przykład Oliwier nazwał jeden ze swoich kamieni „Lubię Cię” i wręczył go siostrze. Natomiast Hania stworzyła kamień symbolizujący „Miłość” i podarowała go bratu. Potem porozmawialiśmy o tym jak się teraz czują. Zadałam dzieciom pytania typu: Czy było Ci miło jak usłyszałeś dobre słowo? Jak się czuliście mówiąc drugiej osobie takie słowa? Pewnie domyślasz się jakie były odpowiedzi. Poprosiłam dzieci by przyjęły te „kamienie” do swojego serca.

Kosmiczne kamienie

Razem z dziećmi przygotowałam planetę emocji. W tym celu do pojemnika wsypałam gorczyce. Jej ziarenka są okrągłe, a dotykanie jej dostarcza bodźców sensorycznych. Możesz tez użyć innych ziaren np. czarnej fasoli, albo wsyp piasek. Ważne, żeby stymulować zmysł dotyku. Następnie Hania i Oliwer układali pomalowane wcześniej kamienie, które symbolizowały pozytywne uczucia. W ten sposób powstała planeta, na której każdy dobrze się czuje, jest szczęśliwy, a jego marzenia się spełniają. Znajdowały się na niej kamienie w kosmicznych kolorach, mieniące się jak gwiazdy. Hania i Oliwer umieścili na swojej planecie „skały” symbolizujące m.in. miłość, przyjaźń, zdrowie, radość, a nawet kamień, który spełnia życzenia.

Jestem ciekawe jakie kamienie znajdą się na planecie Twojego dziecka? Konieczne napisz mi w komentarzu.Kiedy Planeta Emocji byłą gotowa, przyszedł czas na zabawę sensoryczną. Zupełna swoboda oraz radość z przesypywania, zakopywania i odkopywania kamieni. Hania i Oliwer bawili się też małymi ludzikami, które mieszkały na tej planecie. Swobodna zabawa może trwać bardzo długo, a możliwości jest mnóstwo. Dziecko już będzie wiedziało co zrobić 😉

Kosmos, emocje, zabawa sensoryczna…

Malowanie kamieni i zabawa sensoryczna sprawiają dzieciom ogromną frajdę, więc zachęcam do stworzenia swojej planety. Uważam, że to świetny pomysł na zabawę z dziećmi w domu i na zajęcia np. w przedszkolu, kiedy będziecie realizować tematykę kosmosu lub uczuć. Mam nadzieję,że kosmiczne kamienie zainspirują cię do zabawy. Możesz zaproponować dzieciom całość lub skupić się tylko na jednym elemencie.

Podczas takiej aktywności dziecko rozwija m..in. zdolności manualne, motorykę małą, wyobraźnię, kreatywność, inteligencję emocjonalną.

Może zainteresują Cię również te wpisy:

Jeśli spodobał Ci się ten wpis lub uważasz, że może kogoś zainteresować, będzie mi bardzo miło jeśli go skomentujesz lub/i udostępnisz dalej. To wyraz uznania dla mojej pracy i zaangażowania, a także sprawienie mi ogromnej radości.
 
Jeśli chcesz być na bieżąco z kolejnymi wpisami na blogu oraz tym co udostępniam na kanałach społecznościowych , zapraszam do polubienie Kreatywnej dżungli na Facebooku i obserwowania na Instagram.