Wychowując dziecko powinniśmy zadbać o jego prawidłowy rozwój emocjonalny. To warunek prowadzący do osiągnięcia dojrzałości emocjonalnej. Nie możemy zapominać o sferze emocjonalnej, szczególnie w wieku przedszkolnym.

Dziś pokażę Wam sygnalizator emocji, który pomaga przedszkolakom rozpoznawać emocje i je wyrażać.

Emocje są ważne

Emocje w życiu człowieka są bardzo ważne. Są nieuniknione! Towarzyszą nam od chwili narodzin- pierwszy płacz. Małe dzieci dopiero uczą się nazywania i rozpoznawania emocji. Niezwykle istotne jest, by dzieci umiały rozpoznawać emocje i potrafiły sobie z nimi radzić.

 

Należy pamiętać, że nie ma dobrych i złych emocji. Wspaniale jak odczuwamy radość i szczęście, ale nie unikniemy również smutku, czy złości. Tak samo dzieci! Nie możemy ganić dzieci za to, że płaczą, są złe, bo np. kolega zabrał mu zabawkę.  Emocje są i już. Trzeba po prostu nauczyć się nad nimi panować, ale niekoniecznie tłumić w sobie. I tak wybuchną. Nazbierają się i pękną jak balon, a wtedy to może być już źle. Mówię tutaj zarówno o osobach dorosłych i dzieciach.

 

Najważniejsze jest zatem odpowiednie wyrażanie uczuć, tak by nikogo nie skrzywdzić. Ani siebie, ani innych. Dla przykładu nie odpowiednim odreagowaniem złości jest bicie innych. Lepiej iść pobiegać! Dzieci jednak najpierw muszą umieć rozpoznawać to co czują, nazwać to,a dopiero potem wyrazić w odpowiedni sposób. Walka w złości o zabawkę jest zjawiskiem znanym i powszednim u przedszkolaków. Wyobraź sobie, że zachowujesz się podobnie w sklepie, bo inna kobieta na Twoich oczach wzięła ostatnią parę butów w Twoim rozmiarze.  Czy rzucasz się na nią i wyrywasz pudełko? Raczej nie…bo wiesz jak opanować emocje i jak sobie z nimi radzić. Dziecko dopiero się tego uczy.

Bezcenne jest czytanie bajek! Wiele recenzji książek dla dzieci znajdziesz na blogu TUTAJ Szczególnie polecam Ci serie “Mr.Men i Mała Miss” oraz Basia”
 
 

Jak nauczyć przedszkolaka nazywania i wyrażania emocji

Z dzieckiem należy rozmawiać o emocjach. Warto również pamiętać, że dzieci uczą się przez doświadczanie. Dlatego też przygotowałam kiedyś dla przedszkolaków SYGNALIZATOR EMOCJI. Tak go nazwałam, bo jest podobny do sygnalizacji świetlnej.

 

Składa się z  kółek w kolorze żółtym, czerwonym, zielonym i niebieskim. Kolory możecie dobrać dowolnie , tak samo jak emocje jakie znajdą się na sygnalizatorze.  Na każdym kółku narysowałam minę wyrażając jakieś uczucie. U mnie jest to radość, smutek, złość, znudzenie. Na zajęciach wspólnie z dziećmi omówiłam każdą z tym buziek, nazywaliśmy te emocje i mówiliśmy jak się wtedy czujemy, dlaczego możemy się tak czuć itp. Co najlepiej zrobić kiedy np. jesteśmy smutni, albo widzimy, że ktoś jest smutny.
zajęcia o emocjach przedszkole

Sygnalizator Emocji w praktyce

Sygnalizator emocji najlepiej jest zawiesić w widocznym i dostępnym dla dzieci miejscu. Tak, by dzieci mogły z niego korzystać, gdy poczują taką potrzebę. Gdy zaczynaliśmy pracę z sygnalizatorem emocji, ściągałam go na dywan. Dzieci siedziały w kole i zaznaczały jak się dziś czują. Robiłam to podczas sprawdzania obecności. Dzieci przypinały klamerkę do kółka, które wyrażało ich aktualny stan emocjonalny. Gdyby ktoś chciał wciągu dnia przewiesić klamerkę, to mógł to zrobić w każdej chwili. Rano był np. smutny, a jest już radosny.

Użycie Sygnalizatora emocji uczy dzieci nazywania i rozpoznawania emocji, a także empatii. Jest również doskonały wstępem do nauki wyrażania uczuć. Przypinanie klamerek to świetne ćwiczenie paluszków dzieci. Przy okazji utrwalamy kolory i integrujemy grupę.

0
Would love your thoughts, please comment.x