Kodeks przedszkolaka „Przybij piątkę” to ciekawy pomysł na ustalenie zasad obowiązujących w grupie. Na początku roku szkolnego warto porozmawiać z dziećmi o zachowaniu takim jak zgodna zabawa czy uważna obserwacja. W tym wpisie znajdziesz nie tylko kodeks do pobrania, ale również karty, które pomogą utrwalić zasady.

Kodeks przedszkolaka do pobrania

Kodeks przedszkolak warto opracować we wrześniu. „Przybij piątkę” to kodeks, który spotkał się z dużą aprobatą moich przedszkolaków. Dlatego też, chętnie się nim podzielę. Ten kodeks jest prosty i łatwy do zapamiętania oraz egzekwowania.

Do wyboru masz kilka kart, które możesz wydrukować zalaminować, omówić z dziećmi i umieścić w widocznym miejscu w sali.

  • Pierwsza karta przedstawia dłoń i pięć zasad w formie graficznej i opisowej. Możesz ją wywiesić w klasie. Będzie przypominać uczniom o zasadach obowiązujących w szkole. Ta karta jest też taką podpowiedzią dla Ciebie, ponieważ zawiera propozycje pięciu zasad.kodeks przedszkolaka
  • Na kolejnej karcie znajduje się dłoń i pięć obrazków symbolizujących zasady.kodesk przedszkolaka do pobrania
  • Trzecia karta przedstawia tylko dłoń. To karta główna, która może być umieszczona na tablicy w przedszkolnej sali. Wokół niej umieszczamy wydrukowane obrazki z zasadami i ładny kodeks  gotowy. Możesz też opracować inne zasady. Ta karta daje Ci swobodę. Ustal zasady razem z uczniami i wypiszcie je na tej karcie. Może masz inny pomysł na zasady obowiązujące w przedszkolu? Narysuj je i stwórz kodeks taki jak chcesz.  Kolejny pomysł na wykorzystanie tej karty to „podpisanie umowy”. Po przedstawieniu i omówieniu zasad, każde dziecko i nauczyciel przybija piątkę i w ten sposób akceptują kodeks i będą go przestrzegać.

Zadania dla przedszkolaków

Dodatkowo przygotowałam karty do zabawy. Pomogą one utrwalić zasady. Możesz je wykorzystać w dowolny sposób. Poniżej znajdziesz kilka propozycji zabaw. Warto co jakiś czas sięgać po te karty,żeby przypomnieć dzieciom o wrześniowych ustaleniach.

Możecie np. zagrać w memo. Karty można też pomieszać i poprosić dziecko o wylosowanie jednej z nich. Dziecko lub cała grupa wykonują wtedy jakieś zadanie. Oto moje propozycje:

– ucho- nauczyciel mówi szeptem jakiś wyraz np. motyl, a dzieci mówią głośniej co usłyszały ; wszyscy siedzą w ciszy i nasłuchują dźwięki otoczenia, a potem mówią co słyszały

– oko- dzieci tworzą z dłoni lornetkę i „obserwują”

-usta- dzieci kładą palec wskazujący na usta i mówią „ciii” ; dzieci mówią szeptem swoje imię

-dłonie- każde dziecko obejmuje samego siebie; wszyscy chodzą po sali i przybijają sobie piąteczki; wszyscy machają do siebie nawzajem

-nogi- chodzenie na paluszkach; slalom pomiędzy przeszkodami; dzieci poruszają się w rym muzyki, a na pauzę zastygają w bezruchu

Ponadto możesz te karty wykorzystać podczas innych zajęć i zabaw np. wskazywanie części ciała.

Przybij piątkę, czyli pięć zasad przedszkolaka

Do stworzenia tego kodeksu i kart zainspirował mnie wpis na angielskiej stronie. „Give Me Fife” znajdziesz tutaj. 

Bardzo spodobała mi się prostota tego kodeksu. „Przybij piątkę” to pięć zasad, które są łatwe do zapamiętania. Moja propozycja zasad to:

-uszy słuchają uważnie

-oczy obserwują

-usta mówią cichutko

– dłonie pomagają

-nogi chodzą ostrożnie

Podczas omawiania zasad warto je rozwinąć. Usta mówią cichutko, nie przerywamy innym, używamy słów „prosze, dziękuję ,przepraszam”, witamy się mówiąc „dzień dobry” itp. Podobnie postępujemy z innymi zasadami. Forma graficzna jest przystępna dla przedszkolaków, a wszystkie zasady można wyliczyć na palcach jednej dłoni. To takie proste i fantastyczne! Przybij piątkę i przestrzegaj zasad!

Pobierz kodeks do druku

Wszystkie materiały możesz pobrać za darmo.

Pobierz KODEKS PRZEDSZKOLAKA

Na blogu znajdziesz też inne materiały do druku:

—————————————————————————————————————————————————–

Jeśli chcesz być na bieżąco z kolejnymi wpisami na blogu oraz tym co udostępniam na kanałach społecznościowych , zapraszam do polubienie Kreatywnej dżungli na Facebooku i obserwowania na Instagramie.
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x